Vești excelente pentru mii de români! Guvernul a prelungit data pentru înscrierea la aceste ajutoare

Vești bune pentru români! Atât persoanele juridice, cât și persoanele fizice cu activitate în domeniul HoReCa vor beneficia de prelungirea perioadei de înscriere la Schema HoReCa, de unde pot accesa până la 800.000 de euro, sub formă de grant, pentru a acoperi o parte din pierderile suferite în 2020 din cauza pandemiei noului coronavirus SARS-CoV-2.

Anunțul a fost făcut de Ministerul Economiei, în condițiile în care, în 3 săptămâni, au aplicat la ajutoarele de stat circa 8.100 de firme din totalul de 74.000 de potențiali beneficiari prevăzuți de lege.

Noul termen pentru înscrieri este 26 iulie 2021, a precizat MEAT. Inițial înscrierile erau prevăzute să se termine marți, 20 iulie, ora 20.00, dar acum s-au prelungit cu o săptămână.

Conform ordonanței de urgență 10/2021 și Legii 159/2021, în această schemă statul prevăzuse un număr maxim de 74.000 de firme, cu activități pe 13 coduri CAEN, care să poată fi finanțate. Astfel, după aproape 3 săptămâni de înscrieri, cu o zi înainte de expirarea termenului inițial, au aplicat circa 11% din numărul total de potențiali beneficiari prevăzuți în lege.

În schimb, după pornirea înscrierilor, Ministerul Economiei a estimat un număr de 30.000 de aplicanți, ceea ce înseamnă că s-a ajuns la aproximativ 27% din nivelul estimat de solicitări, cu o zi înainte de încheierea perioadei inițiale de înscrieri.

Prin Schema HoReCa se acordă ajutoare de stat egale cu 20% din valoarea cu care a scăzut activitatea firmei în anul 2020 față de anul 2019. Ajutorul este limitat la 800.000 de euro per solicitant, cu un maximum de 1,8 milioane de euro cu toate ajutoarele de stat cumulate per solicitant.

Deja s-a atins plafonul disponibil

Ministerul Economiei anunță, însă, acum că cei aproximativ 8.000 de aplicanți au depus cereri de despăgubire care însumează deja 2,5 miliarde de lei (circa 500 milioane euro), adică bugetul maxim al schemei.

Ajutoarele de stat vor fi atribuite pro-rata, toț solicitanții urmând să primească bani proporțional cu valoarea cererii lor, în limita bugetului maxim de 2,5 miliarde de lei. Dar din acest buget, doar 100 de milioane de lei sunt credite bugetare, adică bani pentru plăți, restul de 150 de milioane de lei fiind credite de angajament, care necesită o rectificare bugetară pentru a fi puși efectiv în buget pentru plăți.

Aceasta înseamnă că, practic, solicitanții care se vor înscrie în continuare la Schema HoReCa vor diminua valoarea individuală a ajutoarelor de stat pe care le vor primi toate firmele eligibile. Asta dacă, până la urmă, toate solicitările care se vor dovedi a fi în regulă vor depăși bugetul total alocat.

Prelungirea perioadei de înscrieri cu o săptămână a fost decisă, printr-un ordin, de ministrul Economiei, Claudiu Năsui, „pentru a permite cât mai multor firme cu cifre de afaceri certificate pe codurile CAEN eligibile să acceseze schema”, a precizat MEAT.

Termen pentru înscrierea experților contabili și a auditorilor în sistem

Pe parcursul perioadei inițale de înscriere, o parte dintre firmele care au încercat să aplice au întâmpinat greutăți în identificarea expertului contabil sau a auditorului care a certificat diferența de cifră de afaceri pentru CAEN-uri.

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului spune că a realizat o „procedură prin care s-au putut verifica experții contabili sau auditorii”.

„Însă aplicația a detectat că sunt lipsuri în bazele de date furnizate de asociațiile profesionale – Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) și Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR). Astfel devenind necesară interogarea bazelor de date în afara platformei electronice de însriere” – mai  afirmă acum MEAT.

În acest sens, MEAT spune că toate cererile de adăugare în baza de date au fost centralizate de operatorii call-center și au fost verificate de către Serviciul de Telecomunicații Speciale cu Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR) și Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar și Camera Auditorilor Financiari din România, „pentru a ne asigura ca cei care nu se regăsesc în platformă sunt autorizați, fapt ce a îngreunat aplicațiile”.

„Am ținut cont de solicitările de a prelungire perioada de înscrieri venite din partea mediului de afaceri și pentru a veni în sprijinul unui număr cât mai mare de întreprinderi” – a mai precizat Ministerul Economiei.

MEAT mai spune că cererile de adăugare a experților contabili/auditorilor financiari în aplicatia informatica, pot fi preluate în call center până joi, 22.07.2021, ora 17.00, „pentru a avea timpul necesar procesării datelor până la închiderea aplicației electronice de înscriere”.

Beneficiarii eligibili la ajutoarele HoReCa- codurile CAEN

Prin Legea de aprobare a OUG 10/2021, s-a introdus un al 13-lea cod CAEN în rândul beneficiarilor: 8230 – activitati de organizare a expozitiilor, târgurilor si congreselor. Aici sunt inclusee organizarea, promovarea și/sau administrarea de evenimente, cum ar fi congrese, convenții, conferințe si întruniri, fie că include sau nu administrarea și asigurarea personalului necesar pentru a opera facilitățile în care au loc aceste evenimente.

În rest, avem ca beneficiari:

  • ghizii de turism care au desfășurat activități pe codul CAEN 7990,
  • agenții de turism licențiate care desfășoară activități conform codurilor CAEN 7911, 7912, 7990,
  • structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare clasificate, care desfășoară activități conform codurilor CAEN 5510, 5520, 5530, 5590,
  • structuri de alimentație, care desfășoară activități conform codurilor CAEN 5610, 5621, 5629, 5630.

Perioada de menținere obligatorie a activității

Conform legii, beneficiarii schemei de ajutor de stat au obligația menținerii activității pentru care au obținut finanțare pentru cel puțin 6 luni sau 12 luni de la data  primei plății, în cazul în care valoarea grantului este mai mare de echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro, dacă prin acte normative nu se instituie restricții de natură a impune suspendarea ori întreruperea activității comerciale. Perioada de suspendare ori întrerupere a activității comerciale nu se ia în calcul la determinarea termenului de 6 luni, respectiv 12 luni de la data primei plăți, citește mai multe pe startupcafe.ro.

Pe acceași temă

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *